Googles søgeresultat og data

12. marts 2010

Søgeoptimering

Formålet med dette indlæg er at give en forståelse af, hvordan Googles søgeresultaterne skabes, og ud fra hvilket data Google arbejder.

Til dette eksempel har jeg valg at lave en søgning på ”McDonalds”, der har givet mig følgende resultat som det første.

mcdonald søgeresultat

Første del af søgeresultatet ”McDonnald’s Danmark – Forside” er sidens titel, denne titel findes stort set altid via. <title> taget på siden. Og er derfor identisk med den tekst du kan læse øverst til venstre i dit browservindue.

Hvad man her kan undre sig over er McDonnald’s brug af ”forside” i deres titel, dette vil typisk ikke være et ord nogen vil søge efter på Google. Et ord som ”fastfood” kunne måske være et mere relevant ord i et søgemaskineoptimerings perspektiv. Men det er jo deres valg.

Næste del under titlen er en kort beskrivelse af sidens indhold, Google kalder denne del for ”snippet”.
Denne del af søgeresultatet er er i højere grad end titlen dynamisk, og kan være genereret flere steder fra. Som regel vil dataen først blive forsøgt hentet fra sidens meta tag ”description”.
Er denne ikke tilgængelig vil Google forsøge at få data andre steder fra, dette kan være sidens tekst indhold, der vil blive brugt.
Er siden ikke tilgængeligt, fordi den evt. er nede på det tidspunkt Google’s robot er forbi, vil Google også kunne finde på at benytte sig af ekstern information fra ”Open Directory Project” også kendt som dmoz.org, og hjemmesidens beskrivelse på denne side (hvis ens hjemmeside eksistere der).

For at vende tilbage til vores eksempel med McDonald’s overrasker denne kæmpe virksomhed igen en webmand som jeg. Der findes ingen søgemaskine relaterede meta tags på McDonnalds danske hjemmeside!

<head>

<meta content=”iso-8859-1″ />

<title>McDonald’s Danmark – Forside</title>

<body style=”background: #f4a010 url(/dk.PageBgImage.png) no-repeat scroll left top;”>

</head>

<body marginheight=”0″ topmargin=”0″ marginwidth=”0″ leftmargin=”0″  class=”McdUrlBody”>

(har tilladt mig at fjerne css og javascript fra header delen for at skabe bedre overskuelighed)

Og yderligere har deres webmand placeret et ”body tag” indenfor ”head sektionen”, således der er 2 ”body tags” i koden. Denne side er virkelig ikke bygget til søgemaskiner, eller internet browsere for den sags skyld.

Men da Google ikke har kunnet finde et ”description tag”, har Google valgt at lave deres ”snippet” ud fra sidens tekst indhold.  Igen en del McDonald’s ikke har haft voldsomt fokus på ved deres forside, og derfor består resultatet halvt af tekst fra menuen og lidt tekst fra en ensom lille tekstboks, omkring arbejde i udlandet, i bunden af McDonald’s forside.

mcdonald.dk

Læg også mærke til at det søgte ord vil optræde i fed skrift de gange det optræder i resultatet.

I næste linjer står hjemmesideadressen, her vil der til tider optræde en tekst som ”15k” ved siden af. Hvis det er tilfældet er det en størrelses vurdering af siden, sådan man har mulighed for at fravælge indholdstunge hjemmesider ved f.eks. telefoner hvor man betaler for ens trafik. Ligeledes kan der også ske at stå timer ved siden af hjemmesiden, dette er hvis siden er meget ny, eller blot crawlet for nyligt. Det er dog oftest blogs, debatter og microblogs som Twitter, der ofte optræder med time tal ud for.

Ved siden af er Googles ”cached” version af siden, dette er en form for en kopi af hjemmesiden. Denne laver Google for at der skal være adgang til sidens indhold også selvom serveren er nede. Hvis man besøger ”Cached” siden kan man desuden se, hvornår Googles bot sidst har været forbi.

Lignende sider er sider som Google mener, har indhold der relatere til hjemmesiden i resultatet. I vores eksempel med McDonalds, er dette sider som Jensens Bøfhus, Sunset og andre restauranter.

Under denne linjer optræder der 8 interne links fra McDonald’s hjemmeside. Denne type links kalder Google for ”sitelinks”. Og det er ikke ved alle søgeresultater disse dukker op! Denne type resultater er ligeledes heller ikke noget man kan købe sig til. Denne type resultater dukker op når man søger på et ord som Google kan relatere direkte til et firmanavn. I vores eksempel har vi brugt et firma navn og et ret brandet et af slagsen, derfor ved Google at det højst sandsynligt er deres side vi leder efter.
Der er ikke en direkte guide til hvordan man opnår sitelinks, men en egen antagelse er at registreret firmanavn, varemærke og lignende kan havde indflydelse på om Google finder virksomheden relevant nok.

Sitelink er automatisk genereret, dvs. det der har indflydelse på hvilke links der rent faktisk dukker op under hovedlinket er faktorer som:

  • sider med flest direkte besøg fra Google
  • sandsynlighed for at den søgende ville besøge denne underside
  • sandsynlighed for at information på denne underside vil være brugbar for den søgende
  • andre kvalitets faktorer for indholdet

Har ens side denne type links og ønsker man at ændre på dem, har man mulighed for at fjerne links via. Google Webmaster Tools. Gør man det vil Google automatisk finde et nyt link i stedet for det tidligere.

Sidst i resultatet er der linket “flere resultater fra mcdonalds.dk”, her under har Google lagt alle andre link den kender fra mcdonalds.dk. Grunden til den gør dette er at der skal være mulighed for at se andre sider der kan være relevante med samme søgeord.

Inspiration:

Matt Cutts – http://www.mattcutts.com/blog/video-anatomy-of-a-search-snippet/
Bill Slawski – http://www.seobythesea.com/?p=406

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

Comments are closed.